Selasa, 15 April 2014

PESAN DARI AYAH

Bismillahirrahmanirrahiim Ketika aku sudah tua, bukan lagi aku yang semula.Mengertilah, bersabarlah sedikit terhadap aku. Ketika pakaianku tercalit sup, ketika aku lupa bagaimana mengikat kasut,ingatlah bagaimana dahulu aku mengajarmu. Ketika aku berulang-ulang berkata-kata tentang sesuatu yang telah bosan kau dengar, bersabarlah mendengarkan, jangan memotong bicaraku. Ketika kau kecil, aku selalu harus mengulang cerita yang telah beribu-ribu kali kuceritakan agar kau tidur. Ketika aku memerlukanmu untuk memandikanku, jangan marah padaku.Ingatkahsewaktu kecil aku harus menggunakan segala cara untuk memujukmu mandi? Ketika aku tak faham sedikitpun tentang tekhnologi dan hal-hal baru, jangan mengejekku. Fikirkan bagaimana dahulu aku begitu sabar menjawab setiap “mengapa” darimu. Ketika aku tak dapat berjalan, hulurkan tanganmu yang masih kuat untuk memapahku. Seperti aku memapahmu saat kau belajar berjalan waktu masih kecil. Ketika aku seketika melupakan perbualan kita, berilah aku waktu untuk mengingat.Sebenarnya bagiku, apa yang dibicarakan tidaklah penting, asalkan kau disampingku mendengarnya, aku sudah sangat puas hati. Ketika kau memandang aku yang mulai tua, janganlah berduka. Mengertilah aku, dukung aku, seperti aku menghadapimu ketika kamu mulai belajar menjalani kehidupan. Waktu itu aku memberi petunjuk bagaimana menjalani kehidupan ini, sekarang temani aku menjalani sisa hidupku. Beri aku cintamu dan kesabaran, aku akan memberikan senyum penuh rasa syukur Dalam senyum ini terdapat cintaku yang tak terhingga untukmu.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum..siinggah blog sambil membaca pesan dari ayah ni..hehe :-) yes...ayah is the strong man..:-) hero in my world :-)

    BalasPadam
  2. Waalaikumsalam syukran sudi singgah dn tinggalkan jejak ^_^ hargai ketika orgtua masih ada...

    BalasPadam

Assalamualaikum Indonesia..

Assalamualaikum... alhamdulillah sampai juga kita di kampung halaman. setelah beberapa hari mengharungi perjalanan yang agak mencabar jug...