Langkau ke kandungan utama

Resepi: Ayam Masak Lengkuas/Likku

Assalamualaikum...


haa dulu aku pernah kata yang mau buat entry pasal Ayam Masak Lengkuas kan, tapi sebab tak ada masa untuk menyalin panjang lebar, jadi aku tundakan niat itu... Dan alhamdulillah hari ini di berikan kesempatan untuk menaip seketika.



Ok macam tajuk utama kita hari ni, dengan segala rasa gembira aku nak kongsi resepi yang memang popular di kalangan kaum Bugis iaitu Ayam Masak Lengkuas atau masak Likku ... masakan ni selalunya di makan dengan Buras/Burasak , biasanya makanan ini kita jumpa pada hari Raya je, sebab untuk menyediakan bahannya susah kot??? Kalau malas masak goreng telor dadar ja huhu...


Kalau pegi beraya di rumah orang Bugis mesti ada hidangan ni ndak miss tu.. hehehe..


Okeyy semua perhatikan gambar di bawah ni.. :

 
beberapa batang Lengkuas yg telah di bersihkan, pastikan kulitnya di buang sebelum parut.. bole juga kalau nak bland dia tapi tak terasa btl lengkuasnya jadi aku parut ja, dan kalau memarut tu hati hati yaa mudah terkena jari.. jari aku ni dah calar calar kena parut so hati hati yaaa...


dah selesai parut tu.. perah lengkuas buang airnya sbb kalau terus di masak rasanya mungkin akan pahit...parut sekali dengan sedikit halia utk tambah aroma nya..

kelapa yg telah di parut dan ambil pati santannya


beberapa ketul ayam.. agak agak kalau 1ekor ayam guna dlm 1kilo lengkuas

bawang merah, bawang putih dan sedikit serai di titik ja k... bawang tu bole kisar atau tumbuk ja...

dan akhir sekali minyak utk memasak...


kalau keliru tengok gambar ni aku sediakan dalam bentuk taip pan pula..


bahan-bahan:
1 ekor ayam bulat
1 kilo Lengkuas
2 batang halia
5 biji bawang merah
2 tangkai serai
1 biji kelapa ( parut dan ambil pati santannya)
Garam dan aji namoto secukup rasa
minyak untuk memasak.


cara-cara:
potong ayam mengikut citarasa anda,
buang kulit lengkuas dan halia kemudian parut sekali.
Tumbuk/kisar bawang merah dan putih, titikkan serai.

Panaskan minyak masak, kemudian tumiskan bawang dan serai tadi sampai naik bau. Masukkan lengkuas yang dah dicampur dengan halia tadi gaul rata. kalau nak warna dia menarik bubuh sedikit serbuk kunyit.

Dah rata semua bahan tumis tadi, masukkan ayam yang telah di potong, gaul lagi kemudian masukkan santan dan gaul lagi... Rajin gaul sbb takut nt melekat hangus ayam korang hehe.. api sederhana ja kalau nak cpt didih kuatkan api tapi rajin gaul k..
bila Ayam dan Lengkuas tu nampak mcam dah tak berair sangat, santan dia mcm da meresap kering kering gitu, bubuh garam dan ajinamoto/serbuk peras. biarkan seketika sampai nampak keemasan warna ayam dan lengkuas tu.. jangan terlalu kering sangat sebab bila nanti dia selalu d panas dia kering sendiri. . pandai kan dia. hehe...


bila dah masak rupa dia macam tu yaa... haaaa...




Dan itu saja yang ingin aku kongsikan untuk entry hari ni... resepi Ayam Masak Lengkuas atau nama bugisnya Manu' nasu Likku...

hehe asyik asyik join GA ngn segmen ja kan sekali sekala cuba resepi juga hehehe... 


-sekian-
waasalam...

              yang benar:
                              n.sakinah

Ulasan

  1. Uina ni mmg feberet wana..mmg tpksa tggu braya bru dpt mkn ayak lengkuas di rumah member bangsa bugis..adui terliurnya baa..T__T

    BalasPadam
  2. hehe .. lepas ni bolelah la cuba sndri.. klu terasa mau mkn .

    BalasPadam
  3. Time raya ja jumpa mskn ni kan..

    BalasPadam
  4. salam singgah sini dik....wahh...sedapnya....nak juga ayam lengkuas ni...kirim yer...hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam... in shaa allah bsok klu sempat kirim skli dgn brg c intan.. hehe rugi ndk turun kemarin...

      Padam
  5. Balasan
    1. tak pedas la cik akak... sbb lengkuas dia da parut d perah buang air dia.. rsanya lebih kpda lemak2 ^_^

      Padam
  6. Assalam... sedap pulak tengok pagi2 ni.. sungguh menyelerakan...
    saya follow sini juga ye... salam ukhwah.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... terimakasih sudi singgah..dn tq follow balik..^_^

      Padam
  7. as salam. kena cuba buat n makan ni..pasti best kan? abe kie folo sini. no 85. tq.

    BalasPadam
  8. nak suruh akak try lah sbb tk reti masak..hehehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Assalamualaikum Indonesia..

Assalamualaikum...

alhamdulillah sampai juga kita di kampung halaman. setelah beberapa hari mengharungi perjalanan yang agak mencabar juga hehe... 20hb-24hb 4 hari perjalanan dari bukit garam kinabatangan menuju ke sulawesi tengah Indonesia.


kapal dibelakang tulah yg kami naiki menuju pelabuhan parepare selama 2 malam berlayar..






tak sempat gambar kapal sebab sesak dengan orang ramai.. atas kapal ja selpi haha








Maaf lambat keluar ceritaa..

Balikkk kampung...

Assalamualaikum....


Seperti entry yg lepas dengan ceritanya nak pulang ke kampung halaman, terletak nun jauh di Sulawesi tengah(kalau tak silap) Indonesia. Debaran kian terasa inshaaAllah 20hb ni kita berangkat. Kali pertama berjalan sendiri tanpa di temani kakak atau abang..  heee...  25tahun ni kali pertama pegi jauh sorang-sorang... tipulah kalau lutut ni tak bergegar yoo...


Selalunya bila orang balik kampung ni bawa baju ja kan, lain pula ceritanya, milo berpeket-peket dibawa almaklumlah dekat kampung sana milo mahal gilaa katanya pastu rasa diapun berbeza. Milo malaysia juga paling tiptop... isi beg pun mahu separuh penuh denga milo jaa... baju berapa helai ja pun.. huhu..





Bawa sikit ja barang. Dalam perjalanan nanti kena jaga dan awasi beg, kalau tak hilang di angkut orang lain. Nangis tak berlagu laa kita.. Dan di nasihati agar menyimpan tanda pada beg pakaian dan barang yg hendak di bawa. senang nak cam nanti sebab naik kapal air ni tak sama dengan naik pesawat yg da ada tag …

Berhijrah

Assalamualaikum.. Lama sungguh blog ni dibiarkan tanpa ada sebarang aktiviti.. Huuuuu.... K pas ni janji akan lebih aktif mengupdate segala macam status.. Sedih bercampur gembira perasaan ini.. Ok nak cerita inshaaAllah 20hb ni kak inaa balik ke kampung halaman yg nun jauh di sulawesi, indonesia... Sedih berpisah dgn adik beradik di sini(sandakan,sabah) dan gembira bertemu keluarga sepupu sepapat d sana(indonesia) .Pas ni kita jadi blogger indonesia la kan hehehe....(perasannyaaa)Nanti inaa ceritakan dan kongsikan perjalanan pulang okey peminat-peminat ku sekalian haha(perasan lagi).Sebelum tu nak belanja gambar akak yg sungguh molek ni (mohon muntah dgn minah yg perasan ni yaa)